O Ε.Κ.Χ. Βοτανικός Κήπος διοργανώνει:
Συζήτηση (7:00 M.M.) με ομιλητές:
-Ελενα-Ολγα Χρηστίδη
(Ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια,
Επιστημονικά Υπεύθυνη Orlando LGBT+)
-Αντώνης Πούλιος
(Κλινικός Ψυχολόγος-Ψυχαναλυτής,
Μέλος επιστημονικής ομάδας Orlando LGBT+)
-Νάνσυ Παπαθανασίου
(Κλινική Ψυχολόγος, Επιστημονικά Υπεύθυνη Orlando LGBT+)
Orlando LGBT+:
Το Orlando LGBT+ είναι επιστημονικός φορέας που ασχολείται εξειδικευμένα με την ψυχική υγεία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
Η σεξουαλική επανάσταση επικράτησε ή απλώς έγινε; το δεύτερο μάλλον γι' αυτό μπορεί να περιμένει. Μέχρι τότε ας ρίξουμε μια ματιά στα συνακόλουθα Τοτέμ και Ταμπού και σε παραμέτρους που μας καθορίζουν σαν ψυχική μονάδα. Αλλά ας θυμηθούμε και τα λόγια ενός μεγάλου στοχαστή. "Για να εξηγήσει την προέλευση της κοινωνίας, ο Φρόιντ δημιούργησε έναν μύθο.
Στην αρχή, έθεσε το πρόβλημα της προέλευσης της κοινωνίας ως απλώς αρνητικό – δηλαδή, το πρόβλημα της προέλευσης των δύο μεγάλων απαγορεύσεων: εκείνης της αιμομιξίας και της ενδοκοινωνικής δολοφονίας. Όχι της κατ ‘αρχήν δολοφονίας, γιατί πουθενά δεν απαγορεύεται η δολοφονία κατ’ αρχήν. αν σκοτώσετε τους εχθρούς της Ιταλίας ή της Γαλλίας, έχετε κάνει καλά και σας παρασημοφορούν – αλλά δεν πρέπει να σκοτώνετε στο εσωτερικό. Μπορείτε να σκοτώσετε στο εσωτερικό μόνο εάν είστε δήμιος ή αστυνομικός σε υπηρεσία. Ο Φρόιντ δεν κατάλαβε ότι το πρόβλημα της προέλευσης της κοινωνίας δεν είναι αποκλειστικά το πρόβλημα της δημιουργίας δύο απαγορεύσεων.
Είναι το πρόβλημα της δημιουργίας θετικών θεσμών: η δημιουργία γλώσσας, κανόνων συμπεριφοράς, θρησκειών, νοημάτων και ούτω καθεξής.
Ο μύθος του Φρόιντ εξηγεί τη δημιουργία των δύο μεγάλων απαγορεύσεων κατά τη διάρκεια της ιστορίας της πρωτόγονης ορδής, όπου ένας πατέρας είχε όλες τις γυναίκες και ευνούχιζε ή εξόριζε τους γιους του για να συνεχίσει να βασιλεύει στο χαρέμι του. Μια μέρα, οι αδελφοί σκότωσαν τον πατέρα και χώρισαν τις γυναίκες της φυλής. Τότε οι αδελφοί κατέληξαν σε ένα σύμφωνο που όριζε ότι κανείς δεν θα προσπαθούσε να πάρει τη γυναίκα του άλλου ή να διαπράξει δολοφονία. Και έτσι απεικόνισαν τον πατέρα τους ως τοτεμικό ζώο της φυλής. Και κάθε χρόνο θα προετοίμαζαν ένα θυσιαστικό γεύμα, κατά το οποίο ένα ζώο θυσιαζόταν και τρωγόταν, επαναλαμβάνοντας έτσι συμβολικά – με την πραγματική έννοια του όρου – τη δολοφονία του πατέρα.
Από ανθρωπολογική άποψη, αυτός ο μύθος δεν ισχύει, αν και είναι μια πολύ σημαντική μυθική κατασκευή, όχι μόνο λόγω του τρόπου με τον οποία λειτουργούσε ο Φρόιντ και η σκέψη της εποχής του του, αλλά και από την ψυχαναλυτική άποψη, διότι πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα Οιδιπόδειο σύμπλεγμα – η τάση να δολοφονήσεις τον πατέρα και να εξαλείψεις τους αντίπαλους αδελφούς. Αλλά όλα αυτά ήταν ήδη γνωστά μέσω της ψυχανάλυσης χωρίς τον μύθο του Τοτέμ και του Ταμπού. Ο μύθος αναπαριστά αυτό που πρέπει να εξηγήσει, γιατί αναπαριστά την ικανότητα των αδελφών για κοινωνικοποίηση την ημέρα που ενώνουν τις δυνάμεις τους για να σκοτώσουν τον πατέρα τους." Κορνήλιος Καστοριάδης
Κατάληψη ΕΚΧ Βοτανικός Κήπος Πετρούπολης
Πλατεία Αγ. Δημητρίου, Πετρούπολη
Πρόσβαση: λεωφορειακές γραμμές 700 (από το σταθμό του μετρό στον Άγ. Αντώνιο),
Α11 και Β11 (από το σταθμό του μετρό στην Αττική), στάση «Παλαιό τέρμα».
http://votanikoskipos.blogspot.gr/
votanikoskipos@gmail.com
(https://maps.google.com/maps/ms?msid=204839147190608214781.0004936fa07d7ea211609&msa=0&ll=38.044103%2C23.685708&spn=0.020346%2C0.045447)
Συζήτηση (7:00 M.M.) με ομιλητές:
-Ελενα-Ολγα Χρηστίδη
(Ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια,
Επιστημονικά Υπεύθυνη Orlando LGBT+)
-Αντώνης Πούλιος
(Κλινικός Ψυχολόγος-Ψυχαναλυτής,
Μέλος επιστημονικής ομάδας Orlando LGBT+)
-Νάνσυ Παπαθανασίου
(Κλινική Ψυχολόγος, Επιστημονικά Υπεύθυνη Orlando LGBT+)
Orlando LGBT+:
Το Orlando LGBT+ είναι επιστημονικός φορέας που ασχολείται εξειδικευμένα με την ψυχική υγεία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
Η σεξουαλική επανάσταση επικράτησε ή απλώς έγινε; το δεύτερο μάλλον γι' αυτό μπορεί να περιμένει. Μέχρι τότε ας ρίξουμε μια ματιά στα συνακόλουθα Τοτέμ και Ταμπού και σε παραμέτρους που μας καθορίζουν σαν ψυχική μονάδα. Αλλά ας θυμηθούμε και τα λόγια ενός μεγάλου στοχαστή. "Για να εξηγήσει την προέλευση της κοινωνίας, ο Φρόιντ δημιούργησε έναν μύθο.
Στην αρχή, έθεσε το πρόβλημα της προέλευσης της κοινωνίας ως απλώς αρνητικό – δηλαδή, το πρόβλημα της προέλευσης των δύο μεγάλων απαγορεύσεων: εκείνης της αιμομιξίας και της ενδοκοινωνικής δολοφονίας. Όχι της κατ ‘αρχήν δολοφονίας, γιατί πουθενά δεν απαγορεύεται η δολοφονία κατ’ αρχήν. αν σκοτώσετε τους εχθρούς της Ιταλίας ή της Γαλλίας, έχετε κάνει καλά και σας παρασημοφορούν – αλλά δεν πρέπει να σκοτώνετε στο εσωτερικό. Μπορείτε να σκοτώσετε στο εσωτερικό μόνο εάν είστε δήμιος ή αστυνομικός σε υπηρεσία. Ο Φρόιντ δεν κατάλαβε ότι το πρόβλημα της προέλευσης της κοινωνίας δεν είναι αποκλειστικά το πρόβλημα της δημιουργίας δύο απαγορεύσεων.
Είναι το πρόβλημα της δημιουργίας θετικών θεσμών: η δημιουργία γλώσσας, κανόνων συμπεριφοράς, θρησκειών, νοημάτων και ούτω καθεξής.
Ο μύθος του Φρόιντ εξηγεί τη δημιουργία των δύο μεγάλων απαγορεύσεων κατά τη διάρκεια της ιστορίας της πρωτόγονης ορδής, όπου ένας πατέρας είχε όλες τις γυναίκες και ευνούχιζε ή εξόριζε τους γιους του για να συνεχίσει να βασιλεύει στο χαρέμι του. Μια μέρα, οι αδελφοί σκότωσαν τον πατέρα και χώρισαν τις γυναίκες της φυλής. Τότε οι αδελφοί κατέληξαν σε ένα σύμφωνο που όριζε ότι κανείς δεν θα προσπαθούσε να πάρει τη γυναίκα του άλλου ή να διαπράξει δολοφονία. Και έτσι απεικόνισαν τον πατέρα τους ως τοτεμικό ζώο της φυλής. Και κάθε χρόνο θα προετοίμαζαν ένα θυσιαστικό γεύμα, κατά το οποίο ένα ζώο θυσιαζόταν και τρωγόταν, επαναλαμβάνοντας έτσι συμβολικά – με την πραγματική έννοια του όρου – τη δολοφονία του πατέρα.
Από ανθρωπολογική άποψη, αυτός ο μύθος δεν ισχύει, αν και είναι μια πολύ σημαντική μυθική κατασκευή, όχι μόνο λόγω του τρόπου με τον οποία λειτουργούσε ο Φρόιντ και η σκέψη της εποχής του του, αλλά και από την ψυχαναλυτική άποψη, διότι πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα Οιδιπόδειο σύμπλεγμα – η τάση να δολοφονήσεις τον πατέρα και να εξαλείψεις τους αντίπαλους αδελφούς. Αλλά όλα αυτά ήταν ήδη γνωστά μέσω της ψυχανάλυσης χωρίς τον μύθο του Τοτέμ και του Ταμπού. Ο μύθος αναπαριστά αυτό που πρέπει να εξηγήσει, γιατί αναπαριστά την ικανότητα των αδελφών για κοινωνικοποίηση την ημέρα που ενώνουν τις δυνάμεις τους για να σκοτώσουν τον πατέρα τους." Κορνήλιος Καστοριάδης
Κατάληψη ΕΚΧ Βοτανικός Κήπος Πετρούπολης
Πλατεία Αγ. Δημητρίου, Πετρούπολη
Πρόσβαση: λεωφορειακές γραμμές 700 (από το σταθμό του μετρό στον Άγ. Αντώνιο),
Α11 και Β11 (από το σταθμό του μετρό στην Αττική), στάση «Παλαιό τέρμα».
http://votanikoskipos.blogspot.gr/
votanikoskipos@gmail.com
(https://maps.google.com/maps/ms?msid=204839147190608214781.0004936fa07d7ea211609&msa=0&ll=38.044103%2C23.685708&spn=0.020346%2C0.045447)
No comments:
Post a Comment